Με αφορμή το έργο που μελετάμε, παίρνω την πρωτοβουλία να γράψω δυο λόγια για τον συνθέτη. Συγχωρέστε μου τυχόν λάθη, δεν είμαι του μουσικού συναφιού (ας είναι καλά η wikipedia). Δεκτές με χαρά όποιες παρατηρήσεις, επισημάνσεις, προσθήκες.
Ο Giovanni Battista Pergolesi ήταν συνθέτης ενώ παράλληλα έπαιζε βιολί και εκκλησιαστικό όργανο. Γεννήθηκε το 1710 στην πόλη Jesi της Ιταλίας, όπου άρχισε να παρακολουθεί μαθήματα μουσικής με τον Francesco Santini. Το 1725 μετακόμισε στη Νάπολη για να συνεχίσει τις μουσικές του σπουδές δίπλα στους Gaetano Greco, Francesco Feo και άλλους σπουδαίους μουσικούς. Το μεγαλύτερο μέρος της ζωής του εργάστηκε γράφοντας έργα για πρόσωπα της αριστοκρατικής τάξης.
Ο Pergolesi ήταν ένας από τους πιο σημαντικούς συνθέτες της κωμικής όπερας (opera buffa). Το έργο του La Serva Padrona έτυχε σπουδαίας υποδοχής από το κοινό, ενώ ακολούθησαν και άλλα όπως η όπερα La conversione e morte di San Guglielmo (1731), το Lo frate 'nnammorato (Ερωτευμένος αδερφός, 1732), η L'Olimpiade (1735) και το Il Flaminio (1735). Όλα του τα έργα παρουσιάστηκαν για πρώτη φορά στη Νάπολη με εξαίρεση την Ολυμπιάδα που έκανε πρεμιέρα στη Ρώμη.
Συνέθεσε επίσης κοσμική (σονάτες και κοντσέρτα για βιολί) και θρησκευτική μουσική. Το Stabat Mater (1736), έργο για σοπράνο, άλτο και ορχήστρα είναι ευρύτατα γνωστό. Υπάρχουν δύο εκδοχές του Stabat Mater. Την πρώτη έγραψε στην αρχή της καριέρας του σε Α μινόρε και τη δεύτερη (που υπήρξε η τελευταία του σύνθεση) σε C μινόρε.
Πέθανε σε ηλικία 26 ετών από φυματίωση.
Σημ: Αρχικά το επίθετο της οικογένειάς ήταν Draghi αλλά επειδή η καταγωγή τους ήταν από την πόλη Pergola επικράτησε το επίθετο Pergolesi.
κόβω το κεφάλι μου, την ανάρτηση την εγραψε η praline, σωστα?
ΑπάντησηΔιαγραφήSTABAT MATER DOLOROSA
ΑπάντησηΔιαγραφήΊστατο η Μητέρα τεθλιμμένη
Η εικόνα του βαθύτατου σπαραγμού της Παναγίας Θεοτόκου κάτω από το Σταυρό του Χριστού, είναι βαθειά χαραγμένη στις συνειδήσεις όλων των Χριστιανών της Ανθρωπότητας, και ζωντανεύει ιδιαίτερα στην ψυχή του καθενός πιστού τις μέρες της Μεγάλης Εβδομάδας των Παθών και της Ανάστασης του Κυρίου. Η εικόνα αυτή, στάθηκε έμπνευση για τον συνθέτη Giovanni Battista Pergolesi, o οποίος το 1736, τη χρονιά του θανάτου του, συνέθεσε μουσική για το θρησκευτικό ποίημα της Ρωμαιοκαθολικής λειτουργίας STABAT MATER DOLOROSA. Εκπλήσσει πάντα η συναισθηματική ωριμότητα, η αμεσότητα και η συγκινησιακή φόρτιση της μουσικής του συνθέτη, ο οποίος σε ηλικία μόλις 26 χρόνων, κληροδότησε τέτοιας ποιότητας έργο στη θρησκευτική μουσική. To STABAT MATER έγινε κύκνειο άσμα του Pergolesi, σαν προαίσθηση του πρόωρου θανάτου του από φυματίωση, την ίδια χρονιά.
Στο έργο αυτό, δύο γυναικείες φωνές συμπάσχουν στο δράμα της Μητέρας Παναγίας, τραγουδώντας την άφατη θλίψη της ενώπιον του Σταυρού, για το χαμό του σπλάχνου της, αλλά και τον εξαγνισμένο Ιερό πόνο για το πάθος του Θεανθρώπου, την κάθαρση της Ιερής θυσίας του Κυρίου, τη λύτρωση της ψυχής..
Ανάμεσα σε θρησκευτικά έργα άλλων συνθετών της ίδιας περιόδου όπως των Scarlati, Leo, Durante, το STABAT MATER επιβεβαιώνει τη φήμη του με την ειλικρίνεια, την απλότητα του λυρισμού του και το έντονο θρησκευτικό συναίσθημα. Το έργο αναγνωρίστηκε μετά το θάνατο του συνθέτη και μέχρι σήμερα αποτελεί ένα από τα αντιπροσωπευτικότερα έργα θρησκευτικής μουσικής του λεγόμενου ώριμου μπαρόκ.
Μάααααλιστα Gabriel,η αφεντιά μου έκανε την ανάρτηση. Ευχαριστούμε το μαέστρο που μας "ξεστραβώνει" ακόμα περισσότερο!
ΑπάντησηΔιαγραφήκαί καλά σᾶς κάνει! χορωδία εἶναι μόνο νά βγαίνουν καλά οἱ νότες; χορωδία εἶναι πολλά πολλά πράγματα ἀκόμη. τυχαία ἤμουνα μέλος χορωδίας ἀπό τό δημοτικό μέχρι τό τρίτο ἔτος τοῦ πανεπιστημίου; χαίρομαι πολύ πού ὑπάρχε αὐτό τό μπλόγκ!
ΑπάντησηΔιαγραφή